Παρασκευή 2 Μαΐου 2014

Σύκο γλυκό του κουταλιού



Μπήκε και ο Μάιος και λέω να κάνουμε κανένα γλυκάκι. Αυτό το ποστ είναι αφιερωμένο στην μεσαία μου αδελφή που περιττό να σας πω έχει κάνει το συγκεκριμένο γλυκό και μοιράστηκε μαζί μας την συνταγή της που είναι από τα καλύτερα σπιτικά γλυκά του κουταλιού που έχω φάει και για να σας το λέω εγώ καταλαβαίνετε ότι μάλλον δεν υπερβάλω. 




Η συκιά μας φέτος στα καλύτερα της και είπαμε να μην τα αφήσουμε να πάνε χαμένα γιατί έτσι και αλλιώς αυτό τον καιρό τα σύκα και που θα ωριμάσουν δεν είναι και τα καλύτερα για να τα καταναλώσουμε ωμά. Θα πρέπει να περιμένουμε τον Αύγουστο για τα καλά τα σύκα οπότε  και θα κάνουμε και μια μαρμελάδα θειική. 



Πήρα και εγώ λοιπόν το τετράδιο μου και πήγα στο χωριό που ζει η αδελφή μου για να γράψω την συνταγή και να σας την μεταφέρω όσο το δυνατόν καλύτερα γίνετε. Ήπιαμε το καφεδάκι μας, με κέρασε το συκαλάκι μου και ξεκινήσαμε για την συνταγή. Δεν χρειάζεται να σας πω για τον αέρα του χωριού που αν και δεν είναι σε κανένα βουνό με υψόμετρο είναι τόσο καθαρός που σχεδόν θα έχω καθαρά πνευμόνια για τουλάχιστον ένα μήνα. Όνειρο μου είναι όταν κάποια στιγμή θα έχω απαλλαγεί από τις υποχρεώσεις που με κρατάνε στην πόλη να πάω και εγώ να ζήσω σε ένα χωριό. 

Λοιπόν ας ξεκινήσουμε και σας εύχομαι προκαταβολικά καλή επιτυχία.

Υλικά:

1 κιλό σύκα (άγουρα)
1  κιλό ζάχαρη
1 λίτρο νερό
1 βανιλίνη 
χυμό από μισό λεμόνι
1 κουτ. σούπας γλυκόζη
1 κομμάτι σαν ρεβύθι γαλαζόπετρα (1/2 κουτ. γλυκού)
1 κουτ. σούπας (κιτρικό οξύ)

Ασβεστόνερο (θα χρειαστούμε 1 κουταλιά σούπας ασβέστη σβησμένο για 1 λίτρο νερό)
Διαλύστε τον ασβέστη στο νερό και περάστε από λεπτή σήτα για να κρατήσει τυχόν κομματάκια ασβέστη που δεν έχουν διαλυθεί.  
Ο λόγος που βάζουμε τα σύκα στο ασβεστόνερο είναι για να κρατηθούν σκληρά. Αυτό όμως μπορούμε να το πετύχουμε εάν αντί για 3 φορές ξεπικρίσουμε τα σύκα 2 φορές. Οπότε αυτή η διαδικασία είναι λίγο προαιρετική και ένα παραπάνω εάν δεν βρίσκετε ασβέστη.


Εκτέλεση:

Διαλέγουμε σύκα μακριά (είναι από άγριες συνήθως συκιές και είναι πιο αρωματικά και πιο γευστικά από τα στρόγγυλα) όταν είναι ακόμη τρυφερά και δεν έχουν σποριάσει (αρχές Μαΐου). 
Κόψτε λίγο το κοτσανάκι πλέντε καλά και βάλτε για 1 ώρα στο ασβεστόνερο (προαιρετικά) Φορέστε γάντια κατά την διαδικασία. Μετά την ώρα στραγγίστε και ξεπλύνετε τουλάχιστον 2-3 φορές. 

Βάλτε σε βαθιά κατσαρόλα τα σύκα, γεμίστε νερό που να τα σκεπάζει  και τοποθετήστε στην φωτιά. Από την ώρα που θα αρχίσει ο βρασμός αφήστε για 10 λεπτά με κλειστό καπάκι.

Αφαιρέστε από την φωτιά. Στραγγίστε το νερό, ξεπλύνετε τα σύκα και βάλτε τα σε κρύο νερό.
Επαναλάβετε την διαδικασία για 2η φορά.
Τώρα εάν τα σύκα σας τα τρυπήσετε με μια οδοντογλυφίδα και τα γυρίσετε προς τα κάτω και φύγουν εύκολα, σημαίνει ότι μαλάκωσαν και δεν θα χρειαστούν 3 ξεπίκρισμα. 

Σε ένα λεκανάκι με 2 λίτρα νερό διαλύουμε 1/2 κουτ. γλυκού γαλαζόπετρα. Ρίχνουμε μέσα τα σύκα και τα αφήνουμε για 20-30 λεπτά.


Στραγγίστε και ξεπλύνετε πολύ καλά για 3-4 χέρια. Τρυπήστε από το κοτσανάκι μέχρι το τέλος του σύκου με μια βελόνα πλεξίματος ή ένα μεγάλο καρφί ή φουρκέτα (διαμπερές τρύπημα) ή ακόμη και ξυλάκι από σουβλάκι  ζουλήξτε τα σύκα ελαφρώς.

Ξεπλένεται το λεκανάκι και βάλτε 2 λίτρα νερό, διαλύστε μέσα 1 κουτ. σούπας ξινό. Ρίξτε μέσα τα σύκα και αφήστε για 1 ώρα (τα σύκα πρέπει να είναι τελείως σκεπασμένα με το νερό), τοποθετήστε και ένα πιάτο από πάνω για να είστε σίγουροι ότι θα τα κρατήσει μέσα στο νερό.
Με αυτό το τρόπο το ξινό θα περάσει και μέσα από την τρύπα στο εσωτερικό του σύκου και δεν θα τα αφήσει να ζαχαρώσουν.



Μετά την ώρα ξεπλένεται τα σύκα, ζουλήξτε ελαφρώς και αφήστε σε μια πετσέτα να στεγνώσουν καλά.


Βάλτε τη ζάχαρη και το νερό να βράσουν για 10 λεπτά (από την ώρα βρασμού). Ρίξτε τα σύκα και βράστε για 15 λεπτά ακόμη. Κατεβάστε από την φωτιά και αφήστε στην άκρη για 24 ώρες, π.χ αν το κάνατε στις 6 το απόγευμα πρέπει να το αφήσετε μέχρι τις 6 το απόγευμα της επομένης ημέρας.

Την άλλη μέρα τοποθετήστε την κατσαρόλα με τα σύκα στην φωτιά και βράστε για περίπου 15-20' (στην αρχή σε δυνατή φωτιά και μετά χαμηλώνουμε) μέχρι να δέσει το σιρόπι σας. Εάν τα σύκα σας έχουν μαλακώσει  κάπου στα 10 λεπτά αφαιρέστε από την κατσαρόλα, τοποθετήστε στην άκρη και συνεχίστε το δέσιμο του σιροπιού χωρίς τα σύκα και μόλις δέσει ξαναβάλτε και  τα σύκα αφήστε για ένα με δύο λεπτά, ρίξτε τη γλυκόζη, το χυμό λεμονιού και την βανίλια, ανακατέψτε αφαιρέστε από την φωτιά  και κονσερβοποιήστε όπως έχουμε πει και σε άλλες αναρτήσεις.


Καλή επιτυχία










12 σχόλια:

  1. Υπέροχο γλυκό !!!!! Από τα αγαπημένα μου !!!!!! Λατρεύω το άρωμά του !!!!!
    Δεν το έχω φτιάξει ποτέ - κρατάω το link της συνταγής !!!! Ασβέστη πού βρίσκουμε ?????
    Νίκη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Λοιπόν ασβέστη μπορείς να βρεις στα οικοδομικά υλικά, υποθέτω και στο Πράκτικερ (δεν είμαι σίγουρη, αλλά επειδή έχει μπογιές και όλα τα σχετικά) και γαλαζόπετρα μπορείς να βρεις σε μαγαζιά με φυτά, σπόρους, φυτοφάρμακα κ.λ.π.
      Αν αποφασίσεις να το κάνεις καλή επιτυχία.

      Διαγραφή
    2. Καλέ όλες οι αδερφες χρυσοχέρες! Μπράβο σας κορίτσια

      Διαγραφή
  2. Σημερα ολοκληρωνω την συνταγη..........Θα σας ανακοινωσω τις εντυπωσεις μου!!!!!!! Αν και πιστευω οτι θα βγει εκπληκτικο!!!!! Αυ ριο λοιπον η ανακοινωση♥

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Βασιλική τα έβαλα τα σύκα στον ασβέστη τώρα στις 10 η ώρα βράδυ αν τα αφήσω ως το πρωί πειράζει;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Συγνώμη που δεν το είδα εχθές το βράδυ για να σου απαντήσω. Εάν τα έβαλες για τόσες πολλές ώρες τελικά δεν ξέρω εάν πρέπει να τα πετάξεις ή να τα ξεπλένεις τουλάχιστον 20 φορές. Δυστυχώς δεν έχω απάντηση γιαυτό που με ρωτάς, συγνώμη ίσως θα πρέπει να ρωτήσεις εάν έχεις κάποια γιαγιά ή ηλικιωμένη εάν το έχει κάνει. Και πάλι συγνώμη αλλά το 1 ώρα είναι σημαντικό για αυτή τη συνταγή.

      Διαγραφή
  4. Ανέκαθεν τα κάνω με ασβέστη δεν αλλάζει η γεύση και το χρώμα μένει γίνετε τραγανω ενώ η με 5ον άλλο τρόπο που κάνει η πεθερά μου και άλλες φαίνεται η γεύση λίγο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Φέτος είμουν πολύ τυχερή γιατί αγόρασα άγρια σύκα χωρίς σπόρια και βρήκα και την συνταγή σου με αποτέλεσμα να γίνει τέλειο το γλυκό μου!Η διπλή δόση σιροπιού ειναι απαραίτητη αλλιώς δεν θα γεμίσουν τα βάζα.Μου ξύπνησες και μνήμες με το ζαχαροπλαστείο στο Τούρκικο Προξενειο γιατί εκεί ειναι το πατρικό μου.Προφανως αναφέρεσαι στο ζαχαροπλαστείο πει της Απ.Παύλου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αυτό ακριβώς εννοώ, μην μου πεις ότι εκείνη η μυρωδιά που είχαν τα παλιά ζαχαροπλαστεία μπορεί να συγκριθεί με τα σημερινά...

      Διαγραφή
  6. Μήπως έχεις συνταγή και για βερίκοκο γλυκό;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μια φίλη μου που κάνει μου είπε ότι χρειάζεται μικρά και σκληρά αλλά να έχουν κιτρινίσει κιόλας χωρίς να έχουν ωριμάσει πολύ. Δεν κατάφερα ποτέ να μαζέψω ούτε ένα κιλό παρόλο που έχω 4 βερικοκιές. Δυστυχώς δεν έχω κάνει ποτέ. Έτσι βολεύομαι με μαρμελάδα!!!

      Διαγραφή